• 16 czerwca 2023 r. Przedstawienie teatralne .

• 16 czerwca uczniowie Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa pod opieka pana Marcina Wiśniewskiego zainscenizowali przedstawienie teatralne, opowiadające o losach Polaków udzielających schronienia Żydom podczas II Wojny Światowej. Nawiązano do historii  rodziny Józefa i Wiktorii Ulmów z pobliskiej Markowej. W spektaklu zaprezentowano umundurowania oraz broń używaną przez niemiecką formację wojskową SSpo 1936 roku. Reżyser przedstawienia chciał w ten sposób pokazać prawdziwe oblicze Niemców i tragedię ludności w okupowanej Polsce.

• 15 CZERWCA DZIEŃ GRECKI – PODSUMOWANIE PROJEKTÓW ERASMUS+

• Dlaczego dzień grecki?  Od kilku lat w Zespole szkół im. Wincentego Witosa realizowane są projekty w ramach programu Erasmus +.

Erasmus+ jest to program Unii Europejskiej wspierający edukację, szkolenie, młodzież i sport.

Wyjazd w ramach Erasmusa pozwala na rozwój za granicą na kilka sposobów. To nie tylko szansa na edukację, ale również poznanie innych kultur czy nawiązanie ciekawych znajomości. Uczniowie  wyjeżdżają za granicę, aby nabrać nowych doświadczeń, poznać nową kulturę i język.  Udział w Erasmusie to także wspaniała przygoda, która pozostaje jednym z najlepszych wspomnień w życiu.

Dzień grecki podsumowanie projektów Erasmusowych zrealizowanych w naszej szkole roku szkolnym 20022/2023. A było ich dwa w dwóch obszarach: edukacja szkolna i staże i praktyki zawodowe.

Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów i kadry ZS w Zarzeczuw ramach mobilności międzynarodowych.

W obydwu projektach w tym roku szkolnym wzięło udział 57 uczniówi 11 nauczycieli.

Koordynatorkami projektów Erasmusowych w naszej szkole są panie Barbara Juroszek-Sowa i Małgorzata Biały.

W tegorocznym podsumowaniu udział wzięli również zaproszeni goście; pan Tomasz Bury Wójt Gminy Zarzecze, Łukasz Laska – sekretarz Gminy zarzecze, radny powiatu przeworskiego, Małgorzata Byrwa – przewodnicząca rady gminy zarzecze, pan Andrzej Kubik- prezes firmy GPR Guma Plastick Recyklingw zarzeczu, dr Waldemar Włoch – dziekan Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w przeworsku, dyrektorzy i kierownicy jednostek budżetowychz terenu gminy Zarzecze.

Dziękujemy wszystkim, którzy w tym dniu odwiedzili naszą szkołę; gościom, uczniom szkół podstawowych, nauczycielom, rodzicom.

• 14 czerwca 2023 Spływ kajakowy !!!

• Jak aktywnie spędzić czas? Wybrać się na kajaki!!! Wczoraj logistycy z klas 1,3 i 4 wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do Zwierzyńca i spływie kajakowym po rzece Wieprz. Trasa biegła przez malownicze wąwozy. Można było zasmakować przygody na wodzie i poznać uroki Roztoczańskiego Parku Narodowego. To była wspaniała okazja aby oderwać się od codzienności i spędzić czas w gronie przyjaciół.

• 13 czerwca 2023 r. Rajd pieszy do Markowej.

• Wielkimi krokami zbliża się beatyfikacja Rodziny Ulmów, w związku z tym młodzież z Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Zarzeczu wraz z opiekunami 13 czerwca 2023 roku wyruszyła na 18 kilometrowy rajd pieszy do Markowej. 60 osobowa grupa pielgrzymowała na trasie: Zarzecze – Łapajówka – Urzejowice – Wolica – Gać – Markowa, podziwiając piękno przyrody i zastanawiając się nad bohaterską postawą ludzi, którzy z narażeniem życia ratowali osoby narodowości żydowskiej podczas II wojny światowej. W Markowej, w Kościele pod wezwaniem świętej Doroty ksiądz proboszcz Roman Chrapek przybliżył przybyłym sylwetkę Józefa Ulmy – miłośnika wiedzy, innowacji technicznych, prawdziwego chrześcijanina, który wcielał w życie przykazania o miłości bliźniego. Następnie swoją wiedzą na temat Samarytan z Markowej podzieliła się Pani Maria Ryznar – Fołta, która oprowadziła grupę po miejscowym skansenie. Przedstawiciele młodzieży z klas mundurowych złożyli wiązankę kwiatów przy pomniku upamiętniającym męczeńską śmierć Rodziny Ulmów. Opiekę duchową nad uczestnikami rajdu sprawował ksiądz Robert Ryba, a o siły witalne pielgrzymujących zadbały panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Wolicy, przygotowując pyszny poczęstunek.

Pieszy rajd to tylko jedno z wielu działań podjętych przez społeczność szkoły w Zarzeczu. Odbył się również konkurs fotograficzny pod patronatem Radia Fara - „Świat zamknięty w czarno – białej fotografii. Śladem pasji Józefa Ulmy”, a także wystawa mobilna „Rodzina Ulmów. Honorując sprawiedliwych”.

• Erasmus+ 2022

• Zdjęcia z projektu Erasmus+ Kształtowanie kompetencji zawodowych uczniów i kadry ZS w Zarzeczu w ramach mobilności międzynarodowych.

• Nasza wielka grecka przygoda, czyli przeżyjmy to jeszcze raz… część 1

Rozpoczynamy projekt "Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów i kadry ZS w Zarzeczu w ramach mobilności międzynarodowych” trwający od 16 do 29 kwietnia 2023 roku. Bierze w nim udział 27 uczniów z klas: 2TLR, 3TL, 4TL5, 3TŻ, 4TL4, 4TR4 i trzech opiekunów w osobach -  p. Małgorzata Bal, p. Bożena Kolasa i p. Jacek Zięba.

Po 26 godzinach podróży przez Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię dotarliśmy do urokliwej greckiej miejscowości na Riwierze Olimpijskiej – Platamonas, tutaj przez najbliższych 12 dni będziemy mieszkać , stołować się i zachwycać pięknem okolicznej przyrody. Z okien naszych pokoi hotelowych rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na masyw Olimpu i Morze Egejskie, tylko tutaj mamy możliwość obcowania z górami i morzem. Otrzymaliśmy już koszulki projektowe, które od dzisiaj będą dla nas „biletem miesięcznym” na wszystkie atrakcje oraz opaski uczestnictwa w programie. Podczas podróży zdążyliśmy się zaprzyjaźnić z uczniami ze Zespołu Szkół Technicznych im. Ziemi Dobrzyńskiej w Lipnie, ich opiekunami , a przede wszystkim z naszą przemiłąpanią przewodnik Anią Demianiuk. Wieczorem posmakowaliśmy greckiej kuchni i spędziliśmy miło czas na grach towarzyskich, zbierając siły na czekające nas atrakcje.

Pełni entuzjazmu rozpoczęliśmy nasze zajęcia projektowe, w głowach mamy masę pomysłów na realizację zadań zleconych nam przez naszego koordynatora Kubę. Po smacznym obiedzie wyjechaliśmy do urokliwej miejscowości Egani, gdzie w rytmach skocznej muzyki uczyliśmy się greckich tańców narodowych. Wieczorem ekscytująca gra terenowa, która pozwoliła nam na integrację z uczniami z kujawsko – pomorskiego, czyli z naszej zaprzyjaźnionej szkoły                 z Lipna. Po kolacji zaplanowano nam karaoke, które spontanicznie przerodziło się                            w dyskotekę. Wyczerpani udaliśmy się do naszych pokoi, niestety w kilku z nich nie działała klimatyzacja, a  greckie noce bywają o tej porze roku zdecydowanie bardzo zimne.

Udajemy się do Leptokarii, gdzie w pięknej osadzie rybackiej położona jest nasza szkoła partnerska (uczniowie greccy mają jeszcze przerwę świąteczną), a my kolejny raz angażujemy się podczas gry terenowej, odkrywamy lokale gastronomiczne serwujące grecką kuchnię oraz inne atrakcje. Następnie jedziemy do miejscowości Kulura, gdzie znajduje się przetwórnia kiwi, które po grecku nazywa się aktinidi. Dowiedzieliśmy się, że kiwi przybyło z Chin, jest to pnącze i w czasie sezonu przerabia się tu 4 tony owoców w ciągu godziny. Te wszystkie informacje przekazuje nam pan Vasilis – właściciel firmy. Potem udajemy się do miasteczka Nejpori, gdzie pani Ania zorganizowała nam konkurs skoków pod palmą. Musimy się pochwalić, że zdyskwalifikowaliśmy uczniów z Lipna i zajęliśmy zdecydowanie pierwsze miejsce. Pełni wrażeń wyruszyliśmy brzegiem morza do naszego hotelu, gdzie zjedliśmy pyszną kolację i udaliśmy się podziwiać zachód słońca nad Morzem Egejskim.

Kolejny dzień rozpoczynamy od zwiedzania muzeum – skansenu w miejscowości Goni. Właścicielem tego urokliwego miejsca jest pan Vasilis, który z olbrzymim zaangażowaniem opowiada nam o tym jak dawniej tłoczono oliwę, jakie narzędzia były do tego wykorzystywane. Przesympatyczny staruszek uświadamia nam jak ważne dla Greków są drzewka oliwne, które mogą rosnąć nawet kilkaset lat. Za ich ścięcie niegdyś groziła kara śmierci, gdyż drzewo to daje owoce, oliwę, cień, pisze się na nim ikony, a na koniec daje ciepło, gdy się je pali. Właściciel poczęstował nas regionalnym przysmakiem Cipuro (anyż połączony z alkoholem), a potem zobaczyliśmy współczesną tłoczarnię oliwy. W drodze powrotnej udaliśmy się do źródełka Afrodyty, kościółka pod wezwaniem świętej Paraskiewi – opiekunki osób niewidomych, a następnie podziwialiśmy dolinę Tembi z wiszącego mostu nad rzeką Pinios. Po takich atrakcjach turystycznych czekały na nas zajęcia z Kubą z obsługi Canvy.

Przed nami dzień pełen niesamowitych wrażeń, udajemy się bowiem do prawosławnych monastyrów zwanych Meteorami, które są znane jako cuda natury oraz niesamowite dzieła rąk ludzkich. Po drodze pani Justyna opowiada nam o funkcjonujących 6 klasztorach, 4 męskich i dwóch żeńskich. Dowiadujemy się, że najtrudniejszy dostęp jest do klasztoru świętej Barbary, natomiast najniżej położony jest klasztor świętego Mikołaja – patrona marynarzy. My będziemy zwiedzać klasztor żeński pod wezwaniem świętego Stefana (w rzeczywistości świętego Szczepana, pierwszego męczennika). W zakonie tym mniszki obowiązuje zasada 3x8, czyli 8 godzin pracy na rzecz klasztoru, 8 godzin modlitwy i 8 godzin odpoczynku i samodoskonalenia. Zanim jednak wyjedziemy na sam szczyt odwiedzimy pracownię pisania ikon i zakupimy pamiątki dla naszych bliskich. Każdy z nas był pod niesamowitym wrażeniem tego miejsca.

• Nasza wielka grecka przygoda, czyli przeżyjmy to jeszcze raz… część 2

• Przed nami kolejny dzień pełen wrażeń, płyniemy bowiem na legendarną wyspę Skiathos, gdzie był nagrywany film „Mamma Mia” i gdzie wakacje spędzała księżna Diana. Wsiadamy na statek Catherina i wraz z kapitanem Jergosem rozpoczynamy niezapomniany rejs pełen muzyki, tańców, obecności delfinów, uczymy się tradycyjnego tańca greckiego – Zorby, żeńska część naszej wycieczki wzdycha do przystojnego kapitana. Następnie zwiedzamy urokliwą wyspę pełną oswojonych kotów, jemy obiad w nadmorskiej tawernie – grillowaną kozinę i baraninę, a następnie płyniemy na wyspę sosnowych szyszek, znaną z plaż ze złotym piaskiem. Najodważniejsi z nas wyruszają na przygodę morską szybkim skuterem, a potem roztańczony powrót statkiem, dwie godziny podróży autokarem i zachwyceni kolejnym dniem konsumujemy kolację, a następnie udajemy się na odpoczynek do naszych wygodnych łóżeczek hotelowych.

Dzisiaj kolejny ciekawy dzień, jedziemy bowiem do Leptokarii, gdzie spotkamy się z dyrektorem partnerskiej szkoły, zadamy Mu wiele pytań na temat funkcjonowania ich placówki oświatowej. Od pana dyrektora dowiedzieliśmy się, że w szkole uczniowie są oceniani w skali  od 1 do 20, a wszystkie egzaminy są przeliczane procentowo, lekcje zaczynają się o godzinie 8:10, trwają 50 minut, a uczniowie do szkoły są przywożeni autobusami. W drodze powrotnej zwiedziliśmy ruiny zamku w Platamonas z przełomu X i XI wieku, a w nich udało nam się odszukać niesamowite okazy żółwi.

Przyzwyczailiśmy się do tego, że każdy dzień przynosi kolejne niespodzianki i atrakcje turystyczne. Tym razem pojechaliśmy do miejscowości, która jest ściśle związana z mitologią grecką, a szczególnie z mitem o Orfeuszu i Eurydyce. Jedziemy dzisiaj do Litochoro, gdzie według mitu zakochany Orfeusz wszedł do świata podziemnego i prosił Hadesa o zwrócenie mu ukochanej. Poszliśmy górską ścieżką wąwozem Zeusa, przypomnieliśmy sobie sylwetki 12 głównych bogów greckich. Zwiedziliśmy również Centrum Informacji Olimpu. Po obiedzie wyruszyliśmy krętymi górskimi drogami do miejscowości Stary Pantaleimon, gdzie mogliśmy zobaczyć cerkiew pod wezwaniem  świętego Panteleimona – patrona lekarzy. Kupiliśmy sobie regionalne produkty: miód pini, nalewki i olejki eteryczne.

Wiemy już jak wygląda zachód słońca nad Morzem Egejskim, a dzisiaj postanowiliśmy wybrać się na wschód słońca, było warto. Przy okazji zbieraliśmy muszelki i kamienie, które wykorzystamy podczas Dnia Greckiego u nas w Zarzeczu. Po śniadaniu pojechaliśmy do Leptokarii i zaprezentowaliśmy  greckim kolegom naszą szkołę i piękno naszej Ojczyzny. Mieliśmy też czas na zrobienie zakupów na pobliskim bazarku, a po południu podczas zajęć z Kubą opracowywaliśmy zebrany materiał i przygotowaliśmy prezentację w trzech językach: angielskim, polskim i greckim.

Przed nami ostatnia wycieczka krajoznawcza do drugiego pod względem wielkości miasta Grecji – do Salonik. Przetrwało tu wiele zabytków z okresu cesarstwa wschodniorzymskiego. O wielu z nich opowiedziała nam pani Justyna, którą dobrze znamy i bardzo lubimy. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia pod Białą Wieżą, w której niegdyś było więzienie. Po powrocie do hotelu zrobiliśmy niespodziankę naszemu koledze – Vitalijowi, który podczas drogi powrotnej będzie obchodził urodziny. Zaśpiewaliśmy Mu huczne „100 lat” i wyczarowaliśmy tort z niespodzianką. A potem była wspólna zabawa.

Dzisiaj nadszedł czas podsumowania projektu, niestety nasz pobyt w Grecji zbliża się do końca. Pojechaliśmy po raz ostatni do szkoły w Leptokarii, gdzie z rąk dyrektora otrzymaliśmy certyfikaty udziału w projekcie. Powoli zaczęliśmy pożegnanie z morzem, pięknymi widokami, egzotycznymi owocami na drzewach, kwiatami i całą grecką przyrodą. Aż łezka zakręciła się nam w oku….